Stuur jouw unieke recept in en maak iedere maand kans op een GRATIS KOOKBOEK t.w.v. 50 euro

Grillen op de juiste manier

Bij grillen denk je in de eerste plaats aan de bbq, maar in de meeste restaurants zal het bereiden van de gegrilde producten op grillplaten. De basis van het grillen is dat het vlees (of de groente) door de hoge temperatuur snel dicht schroeit. Bij het grillen is geen olie of vet nodig, alleen soms wat marinade.

Waarom is grillen zo populair?

Tijdens het grillen loopt er nog vet uit het vlees waardoor er minder op het bord terecht komt en uiteindelijk door jou wordt geconsumeerd. Door het snelle dichtschroeien blijven vocht, vitaminen en mineralen beter in het product bewaard. Dat zorgt ervoor dat de smaak meer optimaal is en je minder gebruik hoeft te maken van sauzen, waardoor de maaltijd minder calorieën bevat. Ook bij grillen geldt natuurlijk dat vette producten, zoals worst of speklapjes, niet gezond worden. Om minder vet binnen te krijgen, kan je beter kip of magere vleessoorten op de grill doen. Het wordt ook steeds gewoner om groente te grillen. Ook hierbij blijven voedingsstoffen beter bewaard. Een grillplaat op gas is voor groente een goede optie.

Grillen moet zorgvuldig gebeuren

Grillen boven open vuur kent risico’s. Inmiddels is bekend dat als vlees direct in contact komt met vuur er schadelijke stoffen ontstaan die PAK’s worden genoemd. Deze zitten in verschroeid vlees dat zwart is geworden. Zorg er derhalve voor dat deze delen worden weggesneden omdat ze niet geschikt zijn voor consumptie. PAK’s zijn kankerverwekkend.

Een tweede probleem bij grillen, is dat het vlees aan de buitenkant wel dicht is geschroeid, maar in het midden nog rauw is. Dat kan bij sommige soorten vlees niet alleen smakeloos zijn maar ook een bedreiging voor de gezondheid. Dit is eenvoudig te voorkomen door geen dikke stukken vlees te grillen en het nagaren tijd te gunnen. Ben je niet 100% zeker van je zaak, dan is een vleesthermometer een goede optie.

Grillen op de plaat

Grillen kan ook op de plaat gebeuren. Er zijn zowel grill- en bakplaten op gas als op elektriciteit. Ook hier draait het om de (hoge) temperaturen. Het voordeel van een plaat is dat deze meer egaal wordt verhit dan een rooster boven open vuur bij bijvoorbeeld een barbecue. Er is daarbij ook geen risico dat het te bereiden product direct met het vuur in aanraking komt. Het gebruik van een grillplaat is gebruikelijk in de horeca. Er zijn ook grillpannen te koop die geschikt zijn voor huishoudelijk gebruik.

Tips voor grillen van groente

Om groente te grillen is het verstandig om platte stukken te snijden omdat deze dan makkelijk kunnen worden bereid. Aubergines en courgettes moet je bijvoorbeeld niet in blokjes snijden maar altijd in plakken.

Het even voorgaren van erg stevige plantaardige producten zoals bloemkool, aardappelen en wortels zorgt ervoor dat ze lekkerder worden op de gril. Droogwrijven en een beetje marinade en olie erop geeft een bijzondere smaak.

Spiesen met verschillende groenten kunnen erg smakelijk zijn. Het is dan wel zaak om de juiste groenten te combineren. Ui past bijzonder goed bij andere stevige groenten zoals paprika, maar gebruik dan geen tomaten of champignons aan een dergelijke spies.

MIS GEEN ENKEL RECEPT MEER!

Ontvang om de week de laatste recepten en koopgidsen gratis in je mailbox!