Stuur jouw unieke recept in en maak iedere maand kans op een GRATIS KOOKBOEK t.w.v. 50 euro

Groentespiesjes met vega-gehaktballen

Groentespiesjes met vega-gehaktballen

Shaslick, Schaszlick, Sjasliek: hoe je het ook schrijft, het zijn heerlijke spiesjes voor in de oven. Deze vegetarische versie met groenteballetjes is niet vergelijkbaar, maar wel heel lekker. Laten we ze daarom, ook om de spelling van sjasliek te ontwijken, maar groentespiesjes noemen. Zet een pot mayonaise, een fles curry-gewürz of een bak pindasaus op tafel, bak er een schaal frieten bij en smullen maar!

Energiezuinig kokkerellen

Vegetarische maaltijden zoals deze zijn een stap naar een beter milieu, al is een kritische blik op je keukenapparatuur en hoe je die gebruikt ook geen gek idee. Ben je toevallig van plan een nieuwe inbouwoven aan te schaffen? Check dan het energielabel, het zuinigste is A+++. Andere tips: zet producten niet direct uit de koelkast in de oven, laat de oven niet onnodig voorverwarmen en open het deurtje of de klep niet te vaak. Na enkele maanden kun je het verbruik van je energie vergelijken met hoe je eerst te werk ging en zie je het verschil.

Vegaballen: kant en klaar of zelf kneden

In de supermarkt kun je kiezen tussen de vegetarische ballen van Vivera of de Vegetarische Slager, of een bakje vegagehakt dat je zelf kruidt en in vorm kneedt. Het ligt er aan of je veel kooktijd voor jezelf hebt ingeruimd. Wat heb je nodig voor twee personen:

  • 4 spiesjes
  • olijfolie van een goedkoop merk
  • een pakje vegetarische gehaktballetjes of vega-kneedgehakt
  • indien je de balletjes zelf kneedt en kruidt: een zakje gehaktkruiden of je eigen kruidenmix
  • een halve courgette
  • een halve gele paprika
  • 8 cherrytomaatjes
  • 8 middelgrote champignons
  • een flinke ui
  • frieten, hoeveelheid naar lekkere trek
  • sauzen naar keuze

Verschillende gaartijden

Snijd alle groenten in stukken die ongeveer even groot zijn als de vegaballen. Het is lekker om sommige groenten even voor te grillen. Denk eraan dat de gaartijd van de groenten onderling verschilt, en dat de balletjes ongeveer 20 minuten op een temperatuur van 180 graden moeten garen om een lekkere bite te krijgen (zelf gekruide ballen wat langer). De champignons, uien en cherrytomaatjes kunnen net als de balletjes rauw op de spiesjes, de paprika- en courgettestukjes moeten voorgegaard worden. Maak hierna de spiesjes compleet, bedruip ze met wat olijfolie, zet ze in de oven en bak intussen de frieten goudbruin. Als je die in de airfryer ‘frituurt’ en niet te veel saus erbij eet, is dit nog best een gezonde snackmaaltijd ook. En de restjes van je groenten? Die verwerk je de volgende dag gewoon in een pasta, groentegratin of – gegrild – als bijgerecht. Eet smakelijk!

MIS GEEN ENKEL RECEPT MEER!

Ontvang om de week de laatste recepten en koopgidsen gratis in je mailbox!